Ο πάπας Φραγκίσκος αποφάσισε να δωρίσει θραύσματα του Παρθενώνα που βρίσκονται στα μουσεία του Βατικανού. Τρία θραύσματα του παγκοσμίου ακτινοβολίας ναού της θεάς Αθηνάς και σημαντικότερου πολιτιστικού συμβόλου της Ελλάδος.
Ιστορική χαρακτηρίζεται η απόφαση αυτή «ως μαρτυρία και ένδειξη της επιθυμίας για συνέχιση της οικουμενικής πορείας της αληθείας». Το Βατικανό χαρακτήρισε την χειρονομία αυτή ως «δωρεά» του πάπα προς τον αρχιεπίσκοπο Ιερώνυμο και γίνεται το πιο πρόσφατο δυτικό κράτος που επιστρέφει θραύσματα γλυπτών του Παρθενώνα εν μέσω συζήτησης για την επιστροφή των γλυπτών που βρίσκονται στο βρετανικό μουσείο.
Ωστόσο η ανακοίνωση αυτή καθιστά σαφές ότι δεν πρόκειται για απόφαση επιστροφής των μαρμάρων από το κράτος του Βατικανού στην Ελλάδα, αλλά για δωρεά θρησκευτικής έμπνευσης. Η διευκρίνηση πιθανόν να έγινε ώστε να μη δημιουργηθεί προηγούμενο που θα μπορούσε να οδηγήσει σε επιστροφές και άλλων αντικειμένων ανεκτίμητης αξίας από τα μουσεία του Βατικανού.
Τα θραύσματα του Παρθενώνα εδώ και αιώνες ανήκαν στις συλλογές του ποντίφικα και του μουσείου του Βατικανού πρόκειται για τρία θραύσματα από πεντελικό μάρμαρο, τα οποία “έφτασαν” στο Βατικανό τον 19ο αιώνα και τα οποία ανήκουν στα γλυπτά του Παρθενώνα. Ποια είναι όμως τα τρία θραύσματα;
Το πρώτο ανήκει σε ένα από τα άλογα του τεθρίππου της Αθήνας.
Κεφαλή αλόγου που αποδίδεται στο δυτικό αέτωμα του Παρθενώνα, που εικονίζεται η διένεξη μεταξύ της Αθήνας και του Ποσειδώνα για το ποιος θα αναλάβει την προστασία της Αθήνας. Το θραύσμα έχει αναγνωριστεί ως το τέταρτο άλογο στο άρμα της Αθηνάς.
Το δεύτερο είναι κεφαλή εφήβου του σκαφηφόρου, η οποία είναι μοναδικής αξίας καθώς δεν σώζεται άλλο. Το κεφάλι άνηκε σε έναν ιματιοφόρο άνδρα που κουβαλούσε σκάφη (πιθανόν έναν άργυρο ή χάλκινο δίσκο) γεμάτη με γλυκίσματα και κηρήθρες-προσφορές στη θεά Αθηνά για την γιορτή των Παναθηναίων. Το πολύτιμο αυτό θραύσμα εικάζεται πως είναι θύμα της έκρηξης του 1687 που προκλήθηκε από τα κανόνια του βενετού Μοροζίνι. Στη συνέχεια βρέθηκε στα χέρια του εμπόρου αρχαιοτήτων Φραντζέσκο Αλεσαντρόνο, ο οποίος το πούλησε το 1803 στον πάπα για να καταλήξει στο Museo Gregoriano Etrusco της πόλης του Βατικανού, το οποίο λειτουργεί από το 1937.
Το ανάγλυφο με το κεφάλι ενός νεαρού άνδρα προέρχεται από τη βόρεια ζωφόρο με την πομπή των Παναθηναίων και έχει αναγνωριστεί ως μια από τις φιγούρες που κουβαλά δίσκο με αναθήματα προς τιμήν της Αθηνάς.
Το τρίτο θραύσμα τέλος είναι μια ανδρική κεφαλή με γενιά, η οποία ανήκει στη νότια μετόπη όπου απεικονίζεται η κενταυρομαχία.
Το γενειοφόρο ανδρικό κεφάλι αποδίδεται σε μια από τις νότιες μετόπες των οποίων κεντρικό θέμα είναι η κενταυρομαχία. Η μυθική μάχη των θεσσαλών λαπίθων με τους Κένταυρους. Οι αλογόμορφοι Κένταυροι μέθυσαν στον γάμο του βασιλιά Πειρίθου, στενού φίλου του Θησέα και προσπάθησαν να αρπάξουν τις γυναίκες των λαπιθών.
- Με αισθήματα ευγνωμοσύνης και συγκίνησης υποδέχτηκε η εκκλησία της Ελλάδος την επιστροφή των τριών θραυσμάτων του Παρθενώνα. Επιπρόσθετα ο κ. Ιερώνυμος αναφέρει «ευχαριστούμε εκ βάθους καρδιάς τον πάπα Φραγκίσκο για την μαρτυρία που δίδει στον κόσμο αλλά και σε εμάς, στην Ελλάδα δι’ αυτής της πρωτοβουλίας του».
- Το υπουργείο πολιτισμού και αθλητισμού χαιρετίζει την απόφαση του πάπα Φραγκίσκου. Εκφράζεται η ευγνωμοσύνη προσωπικά της υπουργού κ. Λίνας Μενδώνη για την γενναιόδωρη απόφαση, η οποία έρχεται αρωγός στην τεράστια προσπάθεια που καταβάλει η ελληνική κυβέρνηση ήδη από τον Ιούλιο 2019 δια την επιστροφή των γλυπτών του Παρθενώνα από το βρετανικό μουσείο και την επανένωση τους με εκείνα που εκτίθενται στο μουσείο της ακρόπολης.
Ας αναλύσουμε δίνοντας βαρύτητα στις έντονα τονισμένες φράσεις όπως στη «δωρεά» του πάπα Φραγκίσκου, η οποία γίνεται προς τον αρχιεπίσκοπο Ιερώνυμο. Εδώ τονίζεται ο πνευματικός και φιλάδελφος χαρακτήρας της παπικής χειρονομίας προς την ορθόδοξη εκκλησία της Ελλάδος. Επίσης ο πάπας Φραγκίσκος, ως ουσιαστική απόδειξη της ειλικρινούς επιθυμίας για συνέχιση της οικουμενικής πορείας για την μαρτυρία της αληθείας, αποφάσισε να δωρίσει στην αυτού μακαριότητα Ιερώνυμο, αρχιεπίσκοπο Αθηνών και πάσης Ελλάδος, τρία θραύσματα του Παρθενώνα.
Είναι αναγκαίο και απαραίτητο να κάνουμε μια στάση και να αναλογιστούμε με ψυχραιμία και μεγαλοπρέπεια, ότι οι ελληνικές κυβερνήσεις προσπαθούν (υποτίθεται) εδώ και δεκαετίες να επανενώσουν τα κομμάτια του Παρθενώνα που έχουν απωλεσθεί, διεκδικώντας την επιστροφή των μαρμάρων από το βρετανικό μουσείο και ότι οι προσπάθειες της σημερινής κυβέρνησης έχουν ενταθεί προς αυτήν την κατεύθυνση.
Τι ακριβώς βιώνουμε σήμερα; ένας αρχηγός κράτους, όπως είναι ο πάπας Φραγκίσκος, ανακοινώνει δωρεά τριών σημαντικών θραυσμάτων του Παρθενώνα. Πρέπει να σημειωθεί πως οι λέξεις «δωρεά» ή «δωρίζει» που χρησιμοποίησε η καθολική εκκλησιά, είναι άστοχες καθώς τα κομμάτια από τον Παρθενώνα όπως φυσικά και τα μάρμαρα στο βρετανικό μουσείο, δεν αποτελούν ιδιοκτησία κανενός αλλά ανήκουν στον ιερό βράχο. Δεν μπορεί κάποιος να σου δωρίσει κάτι που εσύ γνωρίζεις ότι είναι ιδιοκτησία σου.
Παρά το γεγονός ότι το Βατικανό βρισκόταν σε επαφή με το υπουργείο πολιτισμού και το μουσείο ακρόπολης, ο πάπας Φραγκίσκος προσφέρει τους θησαυρούς αυτούς που ανήκουν στο ελληνικό έθνος, στον αρχιεπίσκοπο. Με αυτόν τον τρόπο αγνοείται το ελληνικό κράτος. Η Ελλάδα όμως εδώ και διακόσια χρόνια αποτελεί κράτος. Οι κυβερνήσεις υποτίθεται ότι έχουν έναν κοινό σκοπό, την επιστροφή των μαρμάρων του Παρθενώνα στη χώρα μας.. άρα η ελληνική κυβέρνησή δεν χρειάζεται μεσάζοντες όταν συνομιλεί με ηγέτη άλλου κράτους.
Ας σημειωθεί ότι αυτός ο μεσάζων ευθύνεται ιστορικά για την καταστροφή του μνημείου του Παρθενώνα και μετατροπή αυτού σε εκκλησία. Ευθύνεται επίσης αυτός ο μεσάζων και οι προκάτοχοι του για τις καταστροφές που υπέστησαν ο πολιτισμός και τα μνημεία των Ελλήνων. Πώς είναι δυνατόν να παραλάβει τα θραύσματα του ναού της Αθηνάς και να τα παραχωρήσει στο ελληνικό έθνος με βαθύτατα συναισθήματα γενναιοδωρίας;
Σώφρων είναι και οφείλει η κυβέρνηση να ζητήσει απευθείας συνομιλίες με τον πάπα Φραγκίσκο όπως ακριβώς αρμόζει να κάνει ένα οργανωμένο κράτος που διαθέτει σεβασμό και αξιοπρέπεια για ένα ζήτημα τεράστιας και βαρύνουσας σημασίας όπως είναι η πολιτιστική μας κληρονομιά.
Έχουμε ιστορική ευθύνη να την διατηρήσουμε, να την μελετήσουμε, να την διαφυλάξουμε και να την αναδεικνύουμε σε κάθε επισκέπτη, όσοι έχουμε γεννηθεί, μεγαλώσει και ζήσει σε αυτόν τον τόπο ο οποίος ονομάζεται Ελλάς. Είναι καθήκον μας να αναδείξουμε όλους τους αρχαιολογικούς χώρους που έχουν βρεθεί και έχουν καλυφθεί σκοπίμως, με δόλο ώστε να μη φανερώνεται και αναδεικνύεται το ελληνικό μεγαλείο.
Σε ολόκληρο τον ελλαδικό χώρο, εκεί που είναι θαμμένες ολόκληρες πόλεις, θα αποκαλυφθεί η αρχαία κληρονομιά μας. Θα κατασκευαστούν μουσεία για να φιλοξενήσουν τα τεχνουργήματα των προγόνων μας.
Είναι ο κατάλληλος χρόνος να αποκατασταθεί η ιστορία μας, να αναγνωριστούν τα πνευματικά δικαιώματα μας και ότι ανήκει στο έθνος μας.